Geçtiğimiz günlerde Avrupa İstatistik Kurumu (Eurostat)2021 yılına ait atık ithalatı yapan ilk 10 ülke hakkında istatistikler yayınladı. 14,7 milyon ton ile Türkiye’nin ilk sırada yer alması kimi çevreciler tarafından Türkiye’nin Avrupa Birliği’nin çöplüğü olduğuna dair yorumlar yapılmasına neden oldu. Bu yorumları değerlendiren Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakan Yardımcısı Mehmet Emin Birpınar ithal edilen atıkların çöp değil, sanayi tarafından kullanılan hammadde olduğunun altını çizerek, söz konusu atıkların Demir Çelik sanayi tarafından getirtilerek erittikleri ve ürettikleri hammadde olduğunu dile getirdi.
Avrupa İstatistik Kurumu (Eurostat) verileri doğrultusunda 2021 yılı içinde ülkemiz, AB’den 14.7 milyon ton atık ithal etti. Hindistan 2.4 milyon atık ithalatı yaparken Mısır 1.9 milyon ton, İsviçre 1.7, ve İngiltere 1.5 milyon ton atık ithalatı yaptı. Bu istatistiklere istinaden sosyal medyada Türkiye’nin Avrupa Birliği’nin çöplüğü olduğuna dair eleştiriler yapıldı.
Bu eleştirilere sosyal medya hesabından yanıt veren Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakan Yardımcısı ve Türkiye’nin İklim Değişikliği Baş müzakerecisi Prof. Dr. Mehmet Emin Birpınar, söz konusu ithalatın çöp değil, geri dönüştürülebilir atıklar olduğunun altını çizerek, ithal edilenlerin çöp değil sanayinin hammaddesi olduğunu dile getirdi. Demir Çelik sanayisinin getirip eriterek yeni hammadde ürettiğini belirten Birpınar, kâğıtların ise kartona dönüştüğünü, karışık çöp gelmesinin mümkün olmadığını dile getirerek Türkiye’nin yıllara göre atık ithalatı rakamlarını paylaştı.
Birpınar’ın paylaştığı rakamlara göre 2020 yılı içinde 11,3 milyon ton olan metal atık ithalatı 2021 içinde 12,7 milyon tona yükseldi. Plastik atık ithalatı ise 775 bin tondan 685 bin tona düşerken; kâğıt ithalatı da 1,5 milyon tondan 1,2 milyon tona geriledi. Ayrıca cam atık ithalatı 73 bin tondan 55 bin tona geriledi.
Eurostat verilerini değerlendiren Türk Plastik Sanayicileri Vakfı (PAGEV) Başkanı Yavuz Eroğlu, bu rakamların elma ve armutların toplamı gibi olduğunu dile getirerek, kâğıt ve demir çelik hurdalarıyla birlikte plastik ve cam atıklarının toplamını içerdiğini belirtti. Eroğlu, 14,7 milyon ton artık içinde hem demir, hem plastik hem de cam ve kâğıt atıkların bulunduğunu ifade etti. 2020 yılında Avrupa’nın, 17 milyon ton atık ithalatı yaptığını belirten Eroğlu, bu rakamın 2021 yılında yüzde 17,5 artış ile 20 milyon tona yükseldiğini ve bu artışın devam ettiğini ifade etti.
YASAKLANMASINI İSTİYORLAR
Türk demir çelik sektörünün ithal hurdayı alarak erittiğini ve bu ürünlerin ark ocaklarında inşaat demiri gibi ürünler başta olmak üzere pek çok alan ve sektörde kullanıldığına dikkat çeken Eroğlu, bizler plastik sanayii olarak ürünlerimizi atık plastiklerden üretiyoruz dedi. Avrupa Birliği başta olmak üzere tüm dünyanın döngüsel yeşil ekonomiye geçtiğini dile getiren Eroğlu, artık tüketicilerin de geri dönüştürülmüş atıktan üretilen mamulleri tercih ettiğini ve atık ithali yanlış olsa bunu kendilerinin yapmayacağını belirtti.
En büyük ithalatçılar arasında Avrupa’nın yer aldığına dikkat çeken Eroğlu, Zarar gibi markaların ihracat yapacağı zaman ipliğin yüzde 30’unun geri dönüştürülmüş olmasını istediğini örnek gösterdi. Renault markasının arabalarında yüzde 20-30 oranında atık plastik kullandığını, Arçelik gibi markaların pet şişelerden dönüştürülmüş malzemeler kullandığı ile ilgili reklamlar yaptığını dile getiren Eroğlu, dünya bu noktada iken Avrupalı plastikçilerin atıklar ülkelerinden gitmesin diye lobi yaptıklarını ifade etti. Avrupa Komisyonu’nun Türkiye’ye ihracatı yasaklanmasını istediğini belirten Eroğlu, Avrupa Birliği’nin dünyaya ihraç ettiği atıkların yüzde 60’ını başka ülkelerden ithal ettiklerini, çöp olsa ithalat yapmayacaklarını ifade etti.